Självservice
Populära genvägar
Bra att veta
Vissa av tjänsterna kräver e-legitimation. Om du inte kan logga in, kan det bero på att abonnemanget står skrivet på en annan person. Kontakta Kundservice, så lägger de till dig.
Abonnemang och fakturor
Här kan du se vilka tjänster du har hos Norrtälje Vatten och Avfall.
Här hittar du dina fakturor.
Här kan du välja att betala dina fakturor till Norrtälje Vatten och Avfall med autogiro.
Meddelande om ägarbyte av fastighet rapporteras i samband med tillträdes-/frånträdesdatumet.
Här hittar du dina fakturor.
Här kan du se vilka tjänster du har hos Norrtälje Vatten och Avfall.
Anmälan om ägarbyte av fastighet ska göras i samband med nya ägarens tillträdesdag.
Sophämtning
Här kan du se vilka tjänster du har hos Norrtälje Vatten och Avfall.
Här hittar du dina fakturor.
Önskar du kompostera matavfall och/eller toalettavfall behöver lämna in en anmälan till Norrtälje kommun.
Om en fastighet inte kommer att användas under en period kan du ansöka om uppehåll i fastighetens avfallsabonnemang. Ansökan gör du hos Norrtälje kommun.
Under vissa förutsättningar kan du som har fastlandshämtning dela restavfallskärl och/eller matavfallskärl med fler fastigheter.
Gäller en- och tvåbostadshus. Om huset har fastlandshämtning är utsortering av matavfallet standard. Vi levererar då både ett restavfallskärl och ett matavfallskärl. För beställning av abonnemang till nybyggt flerbostadshus/verksamhet kontaktar du Kundservice.
Här kan du snabbt och enkelt se nästa hämtning genom att skriva in adressen.
Här kan du beställa extra hämtning av restavfall eller matavfall. För extra hämtning till flerbostadshus/verksamhet behöver du kontakta Kundservice
Slamtömning
Här kan du se vilka tjänster du har hos Norrtälje Vatten och Avfall.
Här hittar du dina fakturor.
Du behöver beställa abonnemang när:
- Du har anlagt en ny avloppsanläggning.
- Du har bytt ut befintlig slamavskiljare/minireningsverk/sluten tank mot en ny som har en
annan volym än den borttagna. - Du har ändrat placering på befintlig slamavskiljare/minireningsverk/sluten tank.
När vi har registrerat din beställning skickar vi information om när tömning kommer att ske.
Du behöver inte beställa nytt abonnemang:
- Om du endast har ändrat befintlig infiltrationsbädd/annan efterföljande rening. Då denna ändring inte påverkar din befintliga slamavskiljare/minireningsverk/slutna tank, kan ditt pågående abonnemang fortlöpa med det tömningsintervall du har idag.
- Om bygg- och miljönämndens beslut medger eget omhändertagande av slammet.
Här kan du se vilka tjänster vi har utfört åt dig, exempelvis hämtningar och tömningar.
Här kan du snabbt och enkelt se nästa tömning genom att skriva in adressen.
Här kan du med fastlandstömning beställa extra tömning att utföras inom 5 helgfria vardagar. Önskar du jourtömning inom 6 timmar behöver du kontakta Kundservice, likaså om du vill beställa extra tömning i skärgården.
Lämna dina kontaktuppgifter så att du kan få påminnelser inför slamtömning och annan information. Vi utvecklar våra SMS- och e-posttjänster kontinuerligt och fler tjänster kan komma att läggas till.
Latrinhämtning
För att själv ta hand om toalettavfallet behöver du göra en anmälan till Norrtälje kommun.
För att kunna beställa extra hämtning behöver du ha ett abonnemang med regelbunden latrinhämtning. Önskar du hämtning av enstaka latrinkärl, utan att ha ett abonnemang, kontaktar du Kundservice.
Önskar du beställa ett abonnemang för latrinhämtning behöver du kontakta vår Kundservice.
Kommunalt vatten och avlopp
Via den här e-tjänsten kan du anmäla problem eller lämna synpunkter gällande kommunalt vatten och avlopp.
Om du har fått anmärkning på din mätarplats och vidtagit åtgärder, kan du anmäla dina åtgärder här.
Du kan ansöka om tillfällig anslutning till kommunalt vatten och avlopp genom att göra en servisanmälan.
Servisanmälan gör du när du ska ansluta till kommunalt vatten och avlopp, eller när det sker en förändring på en redan ansluten fastighet.
För anläggande av enskilt avlopp gör du en ansökan till Norrtälje kommun.
Läs av din vattenmätare, gärna 3-4 gånger om året, och lämna mätarställning via den här e-tjänsten.
SMS- och telefontjänsten för vatten och avlopp är en av våra viktigaste kanaler för att nå ut med driftinformation som berör din fastighet eller en fastighet som du vill få information om. Via länken nedan kan du anmäla dina kontaktuppgifter och kontrollera så att vi har rätt information.
Fettavskiljare
Lämna dina kontaktuppgifter så att du kan få påminnelser inför tömning av fettavskiljare och annan information. Vi utvecklar våra SMS- och e-posttjänster kontinuerligt och fler tjänster kan komma att läggas till.
Här kan du med fastlandstömning beställa extra tömning att utföras inom 5 helgfria vardagar. Önskar du jourtömning inom 6 timmar behöver du kontakta vår kundservice, likaså om du vill beställa extra tömning i skärgården.
Här kan du snabbt och enkelt se nästa tömning genom att skriva in adressen.
Anmälan ska göras av fastighetsägaren och innan avskiljaren installeras. Anmälan kan endast skickas in om samtliga efterfrågade bilagor bifogas. Vi tar inte ut någon avgift för att handlägga din anmälan.
Här beskrivs bilagor som ska bifogas med anmälan.
För installation till enskilt avlopp – kontakta Norrtälje kommun.
Oljeavskiljare
Anmälan ska lämnas in innan avskiljaren installeras. Vi tar inte ut någon avgift för att handlägga din anmälan. För installation till enskilt avlopp – kontakta Norrtälje kommun.
Återvinningscentral och avfallsanläggning
Här föranmäler du ditt privatbesök med firmabil på återvinningscentralen. Visa svarsmejlet du får efter att du gjort anmälan för personal på anläggningen (från mobilen går utmärkt). Kan du inte visa mejlet vid besöket behöver du göra föranmälan senast dagen före ditt besök. Din anmälan gäller endast ett besök, på den återvinningscentral och det datum du väljer i e-tjänsten.
Här kan du som företagare beställa ett klippkort för besök på återvinningscentralen.
För avfall till deponi behöver en ifylld avfallsdeklaration uppvisas vid avlämning.